تبلیغات
شرکت ساختمانی یگانه پویای البرز - متن کامل بررسی میزان مجاز خوردگی آرماتور
 
شرکت ساختمانی یگانه پویای البرز
tel 09111782812
درباره وبلاگ


طراحی
نظارت
اجرا
نقشه برداری و تفکیک اراضی

مدیر وبلاگ : حمید میرزاعلی
نویسندگان
نظرسنجی
نظر شما درباره این وبلاگ کدام است ؟








آیا از استفاده آرماتورهای زنگ زده  در بتن باید اجتناب نمود ؟

میزان مجاز زنگ زدگی میلگرد جهت استفاده در بتن چقدر است؟

بر خلاف تصور عامه (و قشر عظیمی از مهندسین ما) زنگ زدگی آرماتورها به هیچ عنوان باعث كاهش چسبندگی بتن با فولاد نمی شود.

 

آیین نامه بتن ایران (آبا) در مورد زنگ زدگی می نویسد:

4-8-1 میلگردهای فولادی را باید در محلهای تمیز و عاری از رطوبت انبار كرد تا از زنگ زدگی و كثیف شدن سطح آنها جلوگیری گردد.

4-8-2 میلگردهایی كه تا حد پوسته شدن زنگ زده باشند بویژه میلگردهایی كه بطور موضعی و عمیق دچار خوردگی شده اند، بدون انجام آزمایش و حصول اطمینان از انطباق مشخصه های آنها با مشخصه های مورد نظر و در نظر گرفتن كاهش احتمالی سطح مقطع ، قابل استفاده در بتن آرمه نمی باشند.

بنابراین مطابق آیین نامه بتن ایران در صورتی كه زنگ زدگی منجر به پوسته شدن و یا خوردگی عمیق نشده باشند مصرف آرماتور در بتن بلامانع است.

دراین دومورد ممنوعیت نیز بحث بر سر آن است كه آیا میزان كاهش سطح مقطع منجر به كمتر شدن میزان سطح مقطع مورد نیاز در طراحی شده است یا خیر؟

بسیاری از اعمال نظر های سلیقه ای مربوط به بند اول میشود كه در آن تاكید شده باید از زنگ زدگی میلگرد جلوگیری  نمود.  اما همانگونه كه مشاهده میشود ،حكم ممنوعیت مصرف تنها برای میلگردهای پوسیده صادر میگردد.

این آیین نامه در فصل هشتم خود میگوید:

8-1-4-4 : میلگردها نباید در معرض هیچگونه آلودگی با اثر زیان آور بر چسبندگی آنها از قبیل گل، روغن و سایر پوششهای غیر فلزی مضر قرار گیرند.

این بند در خصوص زنگ زدگی صحبت نمیکند لیکن به عنوان یک قاعده کلی میگوید: میلگرد"نباید در معرض هیچ نوع آلودگی با اثر زیان آور بر چسبندگی" قرار گیرد. اما آیا زنگ زدگی کامل قشر رویه آرماتور موجب کاهش چسبندگی می گردد . در ظاهر بله اما به نظر میرسد که آزمایشات صورت گرفته بر روی آرماتور های زنگ زده خلاف این نظر را دارند. که در ادامه به بررسی و بازگوی پاره ای از این آزمایشات خواهیم پرداخت.

آیین نامه بتن ایران "آبا" در فصل هشتم آورده است:

8-1-4-5 : میلگردها نباید در معرض خوردگی ، به میزانی که به کاهش سطح آنها منجر شود قرار گیرد.

در این بند آیین نامه به صراحت معیاری برای "نباید" خود بیان کرده است.

مشکل اینجاست که مرسوم شده با مشاهده آرماتورهایی که سطح رویه آنها دچار زنگ زدگی گردیده از برس کشی و در مواردی که زنگ منجر به پوسیدگی شده باشد سند پلاست را لازم میدانند . گرچه مورد دوم مطابق مقررات و الزامی است لیکن برای آرماتور زنگ زده ، برس نزدن بهتر از برس زدن است.

دومین مرجع تصمیم گیری در خصوص بتن، مبحث نهم مقررات ملی ساختمان میباشد.

در زیر بررسی میکنیم که آیا این مبحث استفاده از آرماتور زنگ زده را ممنوع ساخته است؟

فصل چهارم این مبحث نهم می نویسد:

9-4-13-1 : میلگردهای فولادی را باید در محلهای تمیز و عاری از رطوبت و گل وخاک و سایر آلودگی ها نگهداری کرد تا از زنگ زدگی و كثیف شدن سطح آنها جلوگیری شود.

همانگونه که مشاهده میشود این بند تکرار تلفیق دو بند 4-8-1 و 8-1-4-4 آیین نامه آبا می باشد. و مطلب تازه ای ندارد.

9-4-13-3: میلگردهای پوسته شده باید ماسه پاشی و پس از برآوردن ضوابط مذکور در بندهای 9-4-7 و 9-4-8 مصرف شود ، رفع پوسته ها با استفاده از برس سیمی و سایر روشهای مشابه مجاز نیست.

9-4-8-2 : در مورد میلگرد هایی که تا حد پوسته شدن زنگ زده باشد به ویژه میلگرد هایی که به طور موضعی و عمیق دچار خوردگی شده باشند باید پس از ماسه پاشی آزمایشات (الف) و (ب) بر روی نمونه های آنها انجام شود.

الف)آزمایش و کنترل مجدد موارد مذکور در بندهای 1 تا 5 فوق.(بند های 1 تا 5 مربوط به مشخصات مکانیکی میلگردها می باشد.

ب)اندازه گیری مجدد قطر اسمی میلگردها و مطابقت آن با رواداریهای مذکور در استاندارد 3132 ملی ایران.

همانگونه که مشاهده می شود مبحث نهم نیز ممنوعیتی برای استفاده از آرماتورهایی که به طور سطحی زنگ زده اند قایل نشده است.

اما چرا آیین نامه استفاده از آرماتورهای زنگ رده را ممنوع نکرده است؟

توضیح زیر از كتاب "دستنامه اجرای بتن" ¹   جهت روشن كردن مطلب انتخاب شده است:

" 3-5 حمل و انبار كردن آرماتورها

آرماتورها باید به روشی حمل و انبار شوند كه دچار خمیدگی در خارج از صفحه شكل داده شده نگردند. آنها نباید مستقیما روی زمین انبار شوند.انبار كردن آرماتورهای فولادی در فضای باز باعث زنگ زدگی آنها در بیشتر موارد میشود. مناسب بودن آرماتورهای زنگ زده موضوع بحث برانگیزی طی سالهای گذشته بوده است.

مطالعات انجام شده تا سال 1920 نشان می دادند كه یك لایه نازك زنگ یا پوسته اكسیدی محكم به جای اثرات زیان آور بر روی چسبندگی بین فولاد و بتن ، عملا باعث بهبود خواص چسبندگی  فولاد می گردد.

پس از جنگ جهانی دو سری مطالعات اساسی نتیجه مذكور را مورد تایید قرار داد.B.R.C.A  آمریكا مجموعه وسیعی از آزمایشات انجام داده و به این نتیجه دست یافت كه حمل ونقل معمولی به خودی خود تمهید كافی برای آرماتور با سطح زنگ زده است و عملیاتی چون ماسه پاشی ، برس زدن آرماتور یا تمیز كردن توسط كرباس باعث ایجاد سطح چسبندگی بهتر نخواهد شد. 

آزمایشات انجام شده در دانشگاه ویرجینیای غربی نیز تایید نمود كه زنگ آرماتورها اثر معكوس بر روی چسبندگی ندارد.

هنگامی كه آرماتور به نحو بسیار بدی زنگ زده باشند، سطح مقطع عرضی ممكن است به میزانی كاهش یافته باشد كه آرماتورها جهت استفاده مناسب نباشند. این امر را میتوان با تمیز كردن و وزن نمودن یك قطعه از آرماتور جهت اطمینان از براورده شدن مشخصات كنترل نمود





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سه شنبه 28 شهریور 1396 06:45 ق.ظ
I'm not sure why but this blog is loading very slow
for me. Is anyone else having this issue or is it a issue on my end?
I'll check back later on and see if the problem still exists.
سه شنبه 20 تیر 1396 01:09 ب.ظ
What's up i am kavin, its my first time to commenting
anyplace, when i read this article i thought i could also create
comment due to this brilliant paragraph.
جمعه 25 فروردین 1396 01:37 ق.ظ
With havin so much content do you ever run into any problems
of plagorism or copyright infringement? My website has a lot
of completely unique content I've either authored myself or outsourced but it
appears a lot of it is popping it up all over the web without my permission. Do you know any ways to help reduce content
from being ripped off? I'd certainly appreciate it.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :